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Petite embarcation

Exaltez le plaisir de la navigation

Descendre le bateau de sa remorque et aller voguer sur l'eau est quelque chose de tout simplement magique. Que vous alliez pêcher, faire du wakeboard ou voyager d'îles en îles pendant quelques jours, naviguer signifie la liberté. Vous souhaitez pouvoir avoir la même sensation en ce qui concerne l'énergie. La liberté de recharger votre téléphone et d'écouter votre musique préférée où que vous soyez. Les solutions d'énergie intelligentes de Victron offrent cette liberté pour les petits bateaux en tout genre.

Le Plan d'énergie optimal

Imaginez que vous emmeniez un ami à la pêche ou en week-end. Le moteur hors-bord emmène votre petit bateau au milieu du lac. La prise du jour sera le dîner que vous cuisinerez avant de camper pour la nuit sur une petite île.

Examinons ce Plan d'énergie optimal qui vous aidera à profiter de ce voyage avec tout le confort à bord.

Consommation

De quelle quantité avez-vous besoin ?

Le moindre petit bateau repose sur un équipement électrique. Tout ce qui sera intégré à l'intérieur du bateau fonctionnera sur le courant CC, mais vous aurez besoin de courant CA pour recharger un téléphone ou un ordinateur portable. Tout ce qui est électrique utilise une certaine quantité de Watts. Additionner des Watts n'est qu'une partie du problème. La durée est toute aussi importante. Peut-être avez vous 100 Watts d'éclairage à bord, mais ils ne sont allumés que pour une période de temps limitée. Une petite glacière nécessiterait 50 Watts, par contre elle fonctionne en permanence.

À des fins de démonstration, nous présentons 2 exemples de systèmes reposant sur une consommation « normale » et « intensive ».

0,6 - 1;2 kWh / jour

Profils de consommation « normale » et « intensive ». En savoir plus

En savoir plus

Exemple 1

Les lampes peuvent consommer 100 W par heure, mais elles ne sont utilisées que 4 heures par jour.
100 W x 4 h = 0,4 kWh / jour

Exemple 2

La glacière ne consomme que 50 W par heure, mais elle est allumée en permanence (elle refroidit vraiment la moitié du jour).
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh / jour

Stockage et conversion

Quelle quantité d'énergie devrait être stockée ?

Vous ne souhaitez pas faire fonctionner le moteur tout le temps. Cela ferait peur aux poissons. La solution consiste à stocker l'énergie dans une batterie (de service), depuis laquelle le convertisseur transformera l'énergie stockée en 230 V. La batterie peut être chargée avec de la puissance de quai et également grâce à l'alternateur durant le voyage. Si vous prévoyez des voyages qui durent plusieurs jours, assurez-vous que votre batterie a une capacité suffisante pour prendre le relais pendant 48 heures, en règle générale.

x 2

La capacité de stockage d'une batterie au lithium devra être deux fois supérieure à la consommation d'énergie quotidienne.

x 4

En raison de sa capacité de décharge inférieure à ± 50 % la capacité de stockage d'une batterie au plomb devra être quatre fois supérieure à la consommation d'énergie quotidienne.

Conversion

Le convertisseur doit être dimensionné de façon à gérer en continu la charge moyenne et à prendre en charge le courant de crête auquel on peut s'attendre : un travail que réalisent très bien nos convertisseurs (en moyenne 2 fois leur courant continu).

Génération

D'où vient l'éléctricité ?

Vous avez plusieurs options pour produire la puissance dont vous avez besoin pour votre voyage. La première : depuis la puissance de quai du port de plaisance. Ou — si vous ramenez chez vous votre bateau sur un remorqueur — vous vous branchez au garage. En mer, vous pouvez utiliser l'alternateur du moteur du bateau.

Sources d'énergie

Chargeur de batterie
10A - 30A
Alternateur
35A - 70A

Profil de consommation d'énergie

Profil de consommation d'énergie Normale et intensive en kWh, reposant sur la consommation d'énergie quotidienne, qui doit être équilibrée par rapport à la production.

Batteries de stockage en Ah, doublez la capacité pour les batteries au plomb.

Système complet

Regardons cela de plus près

Comment transformer le profil d'énergie en un système ? Voici nos recommandations pour de petits bateaux dans la moyenne.

Batterie de service :

Charge en cours

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a BlueTooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via BlueTooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via BlueTooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Exemples de système

La consommation d'énergie variera d'un bateau à l'autre, et d'un propriétaire à l'autre, même sur les petits bateaux. Voici deux exemples de ce à quoi peut ressembler un Plan d'énergie optimal pour un petit bateau, avec une consommation d'énergie quotidienne normale et intensive.

Veuillez noter que de nombreux autres facteurs entrent en jeu lors de la conception et l'installation de votre solution optimale : votre Professionnel Victron sera ravi de vous conseiller.

Normale
Intensive
Embarcation légère à moteur, bateau de pêche, wakeboard de ± 6-8 m.
Même type de bateau mais utilisé de manière plus intense : plus longtemps loin de la maison, plus de confort, plus de personnes à bord.
Consommation
Consommation d'énergie quotidienne
0,6 kWh
1,2 kWh
Puissance de crête
400 W
900 W
Stockage et Conversion
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65A
Remplacé par 12/200 BMS dans le cas des batteries au lithium de 12,8 V
100 A
Remplacé par 12/200 BMS dans le cas des batteries au lithium de 12,8 V
Batterie de service
110 Ah 12 V AGM
Ou lithium 60 Ah 12,8 V
220 Ah 12 V AGM
Ou lithium 100 Ah - 150 Ah 12,8 V
BatteryCombiner
Cyrix 120A
Ou 12/200 BMS* dans le cas des batteries au lithium de 12,8 V
Cyrix 120A
Ou 12/200 BMS* dans le cas des batteries au lithium de 12,8 V
Génération
Alternateur
35 A - 70 A
35 A - 70 A
Puissance de quai nominale 230 V
16 A
16 A
Chargeur de batterie (depuis le quai)
Chargeur BlueSmart 12 V, 10 A à 15 A
Chargeur BlueSmart 12 V, 20 A à 30 A
Extensions
Extensions disponibles
Contrôleur de batterie BMV-712 Smart
Contrôleur de batterie BMV-712 Smart
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