Test sur le terrain : modules PV

Une comparaison en conditions réelles entre les modules PV poly ou monocristallin, PERC et Dual.

Rendement solaire total : --
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Roumanie
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Date d’installation : 09-03-2020
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Irradiance

* Il s'agit d'un test sur le terrain et les résultats sont spécifiques à cette installation sur cet emplacement, veuillez rechercher quelle est la meilleure solution pour votre propre situation car les résultats peuvent être différents en fonction des influences environnementales.

Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh

Petite embarcation

Décuplez le plaisir de la navigation

Descendre le bateau de sa remorque et prendre la mer est quelque chose de tout simplement magique. Que vous alliez pêcher, faire du wakeboard ou voyager d’île en île pendant quelques jours, naviguer est synonyme de liberté. Vous souhaitez pouvoir avoir la même sensation en matière d’électricité. Être libre de recharger votre téléphone et d’écouter votre musique préférée où que vous soyez. Les solutions d’énergie intelligentes de Victron offrent cette liberté pour les petits bateaux en tout genre.

Le plan d’énergie optimal

Imaginez que vous emmeniez un ami à la pêche pour le week-end. Le moteur hors-bord emmène votre petit bateau au milieu du lac. La prise du jour fera office de dîner avant de camper pour la nuit sur une petite île.

Examinons ce plan d’énergie optimal qui vous aidera à profiter de ce voyage avec tout le confort à bord.

Consommation

De quelle quantité avez-vous besoin ?

Même un petit bateau a besoin d’équipements électriques. Tout ce qui est installé dans le bateau fonctionnera en courant continu, mais vous aurez besoin d’une prise de courant alternatif pour charger un téléphone ou un ordinateur portable. Tout ce qui est électrique utilise une certaine quantité de watts. Additionner les watts n’est qu’une partie du problème. La durée est tout aussi importante. Vous pouvez avoir 100 watts d’éclairage à bord, mais ils ne fonctionnent que pendant une durée limitée. Une petite glacière consomme 50 watts, mais elle fonctionne en permanence.

À des fins de démonstration, nous présentons 2 exemples de systèmes reposant sur une consommation « normale » et « intensive ».

0,6 - 1;2 kWh / jour

Profils de consommation quotidienne « normale » et « intensive ». En savoir plus

En savoir plus

Exemple 1

Les lampes peuvent consommer 100 W par heure, mais elles ne sont utilisées que 4 heures par jour.
100 W x 4 h = 0,4 kWh/jour

Exemple 2

La glacière ne consomme que 50 W par heure, mais elle est allumée en permanence (elle refroidit normalement la moitié de la journée).
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh/jour

Stockage et conversion

Quelle quantité d’énergie doit être stockée ?

Vous ne souhaitez pas faire fonctionner le moteur tout le temps. Cela ferait peur aux poissons. La solution consiste à stocker l’énergie dans une batterie (de service), depuis laquelle le convertisseur transformera l’énergie stockée en 230 V. La batterie peut être chargée avec l’alimentation à quai et également grâce à l’alternateur durant le voyage. Si vous prévoyez des voyages qui durent plusieurs jours, assurez-vous que votre batterie a une capacité suffisante pour prendre le relais pendant 48 heures, en règle générale.

x 2

La capacité de stockage d’une batterie au lithium devra être deux fois supérieure à la consommation d’énergie quotidienne.

x 4

En raison de sa capacité de décharge environ 50 % plus faible, la capacité de stockage d’une batterie au plomb devra être quatre fois supérieure à la consommation d’énergie quotidienne.

Conversion

Le convertisseur doit être dimensionné de façon à gérer en continu la charge moyenne et à prendre en charge le courant de crête auquel on peut s’attendre : un travail que réalisent très bien nos convertisseurs (en moyenne 2 fois leur courant continu).

Génération

D’où vient l’énergie ?

Vous avez plusieurs options pour produire l’électricité dont vous avez besoin pour votre voyage. La première : depuis l’alimentation à quai du port de plaisance. Ou — si vous ramenez chez vous votre bateau sur un remorqueur — vous pouvez vous brancher au garage. En mer, vous pouvez utiliser l’alternateur du moteur du bateau.

Sources d’énergie

Chargeur de batterie
10A - 30A
Alternateur
35A - 70A

Profil de consommation d’énergie

Profils de consommation d’énergie normale et intensive en kWh, reposant sur la consommation d’énergie quotidienne, qui doit être équilibrée par rapport à la production.

Batteries de stockage en Ah, doublez la capacité pour les batteries au plomb.

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Diagramme du système

Pour un système basé sur des batteries au plomb et au lithium

Comment les considérations de conception du système se traduisent-elles par un système fiable ?

Batterie de service
Charge en cours

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Management Systems

Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.

Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.

Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.

Voir tous nos systèmes de gestion des batteries

Contrôleurs de batterie

Un contrôleur de batterie est comme une « jauge de carburant » pour votre batterie. Il consigne la quantité d’énergie consommée et chargée. Le contrôleur de batterie calcule l’état de charge, la capacité restante et le temps restant avant que la batterie soit vide. La tension de la batterie ne donne pas une indication précise de son niveau de charge (surtout pas sous charge). Un contrôleur de batterie le permet.

Les contrôleurs de batterie Victron Energy gardent la trace des données historiques, comme le nombre de cycles de charge, la décharge la plus profonde, la tension la plus élevée, la tension la plus basse, etc. Ils vous alertent en cas de conditions critiques telles qu’une faible tension ou une faible charge, et peuvent même couper toute l’alimentation électrique pour éviter d’endommager les batteries ou pour démarrer un générateur.

Victron offre des contrôleurs de batterie avec ou sans écran ; les versions intelligentes vous permettent de suivre les données détaillées et de régler les paramètres dans notre application gratuite VictronConnect.

La plupart des systèmes au lithium nécessitent un système de gestion des batteries pouvant fournir des informations sur les batteries au système général. Dans ce cas, un contrôleur de batterie peut devenir superflu. Voir Système de gestion des batteries pour plus d’informations. Voir tous nos contrôleurs de batterie

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Le système BatteryProtect déconnecte la batterie des charges non essentielles avant qu’elle ne chute en dessous d’un niveau prédéfini (ce qui l’endommagerait) ou avant qu’il ne lui reste pas suffisamment de puissance pour faire démarrer un moteur.

Mais le système BatteryProtect de Victron Energy ne s’arrête pas là. Des délais d’arrêt intégrés garantissent que les composants électroniques vitaux ne sont pas déconnectés par erreur, par exemple lorsque le démarrage d’un moteur provoque une brève chute de tension. Le système se reconnecte aussi automatiquement lorsque la batterie est suffisamment rechargée.
Le BatteryProtect possède un interrupteur à distance, de sorte qu’il peut être activé/désactivé via un BMS ou un interrupteur. La version intelligente est programmable via l’application VictronConnect.

Consultez notre gamme de modèles BatteryProtect

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

Chargeurs

Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.

All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.

Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.

Voir tous nos chargeurs

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Exemples de système

La consommation d’énergie variera d’un bateau à l’autre, et d’un propriétaire à l’autre, même sur les petits bateaux. Voici deux exemples de ce à quoi peut ressembler un plan d’énergie optimal pour un petit bateau, avec une consommation d’énergie quotidienne normale et intensive.

Veuillez noter que de nombreux autres facteurs entrent en jeu lors de la conception et l’installation de votre solution optimale : votre professionnel Victron sera ravi de vous conseiller.

Afin d’afficher correctement ce tableau en détail et l’ensemble de la section, essayez d’utiliser un navigateur plus moderne.

Normale
Intensive
Embarcation légère à moteur, bateau de pêche, wakeboard de 6-8 m.
Même type de bateau mais utilisé de manière plus intense : plus longtemps au large, plus de confort, plus de personnes à bord.
Consommation
Consommation d’énergie quotidienne
0,6 kWh
1,2 kWh
Puissance de crête
400 W
900 W
Stockage et conversion
Victron Phoenix
12/250
12/500
Smart BatteryProtect
65 A
remplacé par Smart BMS 12/200 en cas de batterie Victron Smart Lithium 12,8 V
100 A
remplacé par Smart BMS 12/200 en cas de batterie Victron Smart Lithium 12,8 V
Batterie de service
110 Ah 12 V AGM
Ou lithium 60 Ah 12,8 V
220 Ah 12 V AGM
Ou lithium 100 Ah - 150 Ah 12,8 V
BatteryCombiner
Cyrix 120 A
ou Smart BMS 12/200 en cas de batterie Victron Smart Lithium 12,8 V.
Cyrix 120 A
ou Smart BMS 12/200 en cas de batterie Victron Smart Lithium 12,8 V.
Génération
Alternateur
35 A- 70 A
35 A- 70 A
Alimentation à quai nominale 230 V
16 A
16 A
Chargeur de batterie (à quai)
Chargeur BlueSmart 12 V, 10 A à 15 A
Chargeur BlueSmart 12 V, 20 A à 30 A
Extensions
Extensions disponibles
Contrôleur de batterie BMV-712 Smart
Contrôleur de batterie BMV-712 Smart
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Nous disposons d’un réseau mondial bien établi de professionnels Victron qui s’engagent à trouver une solution optimale à vos défis.

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Chez Victron, nous estimons essentiel que les clients bénéficient d’un service et d’une assistance rapide et compétente. C’est pourquoi notre réseau mondial de professionnels Victron concentre le plus haut niveau de savoir-faire technique avec des spécialistes qui s’engagent à effectuer des réparations le plus vite possible.

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