Le siège social de Victron Energy est entièrement alimenté par énergie solaire.

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Yacht à voile

Découvrez les joies du monde du silence

Maîtriser la puissance du vent fait de la navigation une expérience inoubliable. Tout ce que vous souhaitez entendre c'est le son du souffle du vent et la brise des vagues. Mais quelle est la meilleure façon d'alimenter le système électrique à bord alors que le moteur et le générateur sont éteints ? Victron combine le stockage d'énergie et la production solaire pour vous fournir la puissance dont vous avez besoin. Dans un silence absolu

De quelle quantité d'énergie avez-vous besoin pour votre voyage ?

Que vous sortiez en mer pour le week-end ou que vous planifiez un voyage autour du monde, il y a de grandes chances que la solution de Victron puisse s'adapter aux deux cas. Le niveau de confort est ce qui détermine vraiment la solution optimale à bord qui vous correspond. Grâce à Victron, tout type de configuration est envisageable, mais à titre d'exemples, nous avons illustré ci-dessous les profils de consommation « normale » et « intensive » pour les voiliers typiques.

Jetons un œil à votre Plan d'énergie optimal.

Consommation

De quelle quantité avez-vous besoin ?

Un voilier moderne est équipé de nombreux appareils électriques. La plupart des appareils nécessaires au fonctionnement du bateau utilisent généralement du courant CC. Par contre, les appareils électroménagers de grande taille auront besoin de courant CA. Quand il s'agit d'estimer la consommation d'énergie, certains pensent qu'il suffit d'additionner les Watts. Mais la durée d'utilisation est également importante. Un micro-ondes utilise peut-être 1 000 Watts, mais uniquement pendant 2 minutes. Un réfrigérateur consomme à peine 50 Watts, par contre, il fonctionne 24h/24.

À des fins de démonstration, nous présentons 2 exemples de systèmes reposant sur une consommation « normale » et « intensive ».

1,2 - 2,4 kWh / jour

Consommation électrique « normale » et « intensive ».En savoir plus

En savoir plus

Exemple 1

Le micro-ondes utilise 1 000 W par heure, mais il n'est allumé que 2 minutes par jour.
1000 W / 60 x 2 = 0,03 kWh / 2 minutes

Exemple 2

Le réfrigérateur utilise 50 W par heure, mais il fonctionne toute la journée (il refroidit vraiment la moitié du jour).
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh / jour

Stockage et conversion

Quelle quantité d'énergie devrait être stockée ?

Le fait de stocker de l'énergie vous permet d'utiliser la puissance de quai en mer, ou d'utiliser la nuit l'énergie solaire récupérée durant le jour. Le convertisseur transformera l'énergie stockée en 230 V. Les voiliers connaissent de longs intervalles entre chaque période de recharge des batteries : votre batterie de service devra donc avoir une grande capacité. En règle générale, nous calculons 48 heures à bord sans avoir besoin de la puissance de quai, de l'énergie du moteur, du générateur, des panneaux solaires. Multipliez la consommation d'énergie quotidienne par X jours pour obtenir davantage d'indépendance.

x 2

La capacité de stockage d'une batterie au lithium devra être deux fois supérieure à la consommation d'énergie quotidienne.

x 4

En raison de sa capacité de décharge inférieure à ± 50 % la capacité de stockage d'une batterie au plomb devra être quatre fois supérieure à la consommation d'énergie quotidienne.

Conversion

Le convertisseur doit être dimensionné de façon à gérer en continu la charge moyenne et à prendre en charge le courant de crête auquel on peut s'attendre : un travail que réalisent très bien nos convertisseurs (en moyenne 2 fois leur courant continu).

Génération

D'où vient l'éléctricité ?

Toute l'énergie doit être produite avant d'être utilisée. Victron vous laisse combiner toute une gamme d'options. La première : depuis la puissance de quai du port de plaisance. Elles peuvent être limitées à quelques ampères, mais elles sont prêtes à l'emploi. En mer, vous pouvez utiliser un alternateur (extra) sur le moteur du bateau. Les voiliers plus grands que la moyenne utilisent des générateurs Consultez notre autre exemple. Cependant, le bruit gâche le plaisir de la navigation. Enfin, vous pouvez utiliser des panneaux solaires pour avoir de l'énergie gratuite.

Sources d'énergie

Convertisseur/chargeur
20A - 30A
Alternateur
70A - 90A
Solaire
160W - 200W

Profil de consommation d'énergie

Profil de consommation d'énergie Normale et intensive en kWh, reposant sur la consommation d'énergie quotidienne, qui doit être équilibrée par rapport à la production.

Batteries de stockage en Ah, doublez la capacité pour les batteries au plomb.

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Système complet

Regardons cela de plus près

Comment transformer le profil d'énergie en un système ? Voici nos recommandations pour un voilier dans la moyenne.

Batterie de service:

AC devices

You’ll want to bring small devices on board for your trip. Or use household appliances like a microwave. These usually run of an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Television
  • Refrigerator
  • Microwave

Being able to plug-in these device saves you the trouble of finding a DC version.

Boat engines

Sailing yachts have one or two diesel engines (Catamarans) to get from harbour to horizon. The engines come with alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On bigger yachts you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx Ion BMS.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat Electronics

A sailing yacht is home to several electronic devices. These are all connected to the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • Navtex
  • Auto pilot
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pumps
  • Windlass
  • Bow thruster
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player

Cerbo GX

The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.

The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.

Galvanic Isolator

A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.

It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.

The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.

GX GSM Dongle

The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter/Charger

The inverter/charger is the heart of the system. In the marina, it charges the batteries from shore power. While sailing it inverts the energy from the boat’s battery into AC power for household devices. The switch from charging to inverting and from inverting to charging is seamless.

  • Victron inverter/chargers come with a handful of outstanding features:
  • PowerControl: automatically manage battery charging to prevent an overload of the generator or shore power.
  • PowerAssist: uses the battery as a buffer to assist the shore power during peak power demand.
  • Perfect power: even sensitive devices run flawlessly on the pure sine wave power.
  • High peak-power: use motorised equipment without overheating.
  • Low self consumption.

For this power profile we would recommend:

We would recommend our Multiplus-II inverter/charger. If you have a generator on board you’ll need a Quattro inverter/charger, which has an extra input (shore power and generator).

We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a modern sailing yacht. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead.

Shore Power

In the marina, the boat will be connected to shore power. Shore power recharges the batteries. It can also be used for maintenance and to run large AC loads.

Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse.

Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.

Solar charger

A solar charger- also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.

In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.

The rating of the solar charger is defined by the size of the solar panel. For solar panels of less than 150W or less, choose a 75/10 charger. If your solar panel produces between 150 and 220W, pick a 75/15 instead.

See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT charger

Solar panel

More and more sailing yachts area equipped with solar panels. After all, they extend the autonomy range without the noise of a diesel engine and… for free. Victron offers a wide range of small, highly efficient, solar panels that are just perfect for boats.

See our Solar Calculator to size the solar panels

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the important starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power.

VE.Direct Bluetooth Smart dongle

The Bluetooth dongle enables you to use the VictronConnect app with VE.Direct enabled devices (without Bluetooth built-in). With the app you can have real-time insight and full control, and you can access all VE.Direct enabled devices such as the smaller VE.Direct inverters, the BMV 70x series battery monitors or MPPT solar controllers.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Exemples de système

La consommation d'énergie variera d'un bateau à l'autre, et d'un propriétaire à l'autre, même pour les voiliers. Voici deux exemples de ce à quoi peut ressembler un Plan d'énergie optimal pour un voilier avec une consommation d'énergie quotidienne normale et intensive. Veuillez noter que de nombreux autres facteurs entrent en jeu lors de la conception et l'installation de votre solution optimale : votre Professionnel Victron sera ravi de vous conseiller.

Afin d'afficher correctement ce tableau en détail et l'ensemble de la section, essayez d'utiliser un navigateur plus moderne.

Normale
Intensive
Voilier jusqu'à 8-12 m, avec 1-4 marins à bord.
Même type de bateau, ou légèrement plus grand, mais utilisé de manière plus intense : plus longtemps loin de la maison, plus de confort, plus de personnes à bord.
Consommation
Consommation d'énergie quotidienne
1,2 kWh
2,4 kWh
Puissance de crête
900 W
2800 W
Stockage et Conversion
Victron Multiplus
12/500
12/1600
Ou Quattro, s'il y a un générateur
BatteryProtect
100 A
remplacé par 12/200 BMS dans le cas d'une batterie au lithium de 12,8 V
100 A
ou VE.Bus BMS dans le cas d'un alternateur étanche au lithium
Batterie de service
220 Ah 12 V Super cycle AGM ou 100 Ah - 150 Ah 12,8 V Lithium
2 x 220 Ah 12 V Super cycle AGM
ou Lithium de 200 Ah 12,8 V (et BMS 12/200)
BatteryCombiner
Cyrix 120 A (en fonction de l'alternateur)
Ou 12/200 BMS* dans le cas des batteries au lithium de 12,8 V
Cyrix 120 A (en fonction de l'alternateur)
Ou 12/200 BMS* dans le cas d'une batterie au lithium de 12,8 V, ou alternative au lithium : Répartiteur de batterie Argofet au Chargeur Cyrix-li de 120 A contrôlé par un BMS du VE.Bus
Génération
Alternateur
70 A - 90 A
70 A - 90 A
Puissance de quai nominale 230 V
16 A
16 A
Isolateur galvanique
16 A (bateaux non métalliques)
Ou transformateur d'isolation de 3 600 VA (bateaux métalliques, aluminium).
16 A (bateaux non métalliques)
Ou transformateur d'isolation de 3 600 VA (bateaux métalliques, aluminium).
Recharge
Via Multiplus
Via Multiplus
Solaire
± 160 W
± 160 W
(Idéalement plus si possible)
Chargeur solaire
(Smart) MPPT 75/15
Ajuster en fonction de la tension combinée des panneaux
Supervision
Contrôleur de batterie
BMV-712 Smart
BMV-712 Smart
Extensions
Extensions disponibles
Cerbo GX et GX Touch 50
Cerbo GX et GX Touch 50
Module GX GSM
Module GX GSM
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